مدیریت مصرف انرژی با سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

چکیده
منابع فعلی در دسترس بشر با محدودیت جدی روبه‌رو می‌باشد و انرژی موجود اگر با چنین سرعتی مصرف گردد دیگر جوابگوی نیازهای آتی بشر نخواهد بود. این مشکل در کشور ما با چنین سرانه مصرفی که در بخش مسکونی، تجاری، اداری و صنعت وجود دارد، محسوس بوده و ضرورت به‌کارگیری فن‌آوری و سیستم‌های نوین برای مدیریت مصرف انرژی را افزایش می‌دهد. یکی از راه‌هایی که می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد هوشمندسازی ساختمان‌ها و سیستم‌ها در سطوح گوناگون است که زمینه هدر رفت انرژی از جمله آب و گاز و برق و گرمایشی و سرمایشی‌ را به حداقل ممکن می‌رساند. سیستم‌های هوشمند ساختمان در جهت نگهداشت زمینی پاک و حفظ انرژی تجدید ناپذیر گام برداشته وتمام راه‌های اتلاف انرژی را محدود می‌نماید. با پیشرفت تکنولوژی این حوزه‌، قابلیت کنترل برای تمام بخش‌های ساختمان ایجاد شده است که این موضوع باعث ایجاد یکپارچگی بیشتر می‌شود. توجه به این نکته در حد کلان و سطوح کلی جامعه می‌تواند صرفه‌جویی بسیاری را ایجاد نماید که نه تنها باعث صرفه‌جویی در هزینه خانوار و کسب و کار شده‌، بلکه مزایای شگرفی را برای سیاست‌های دولت در زمینه سرمایه‌گذاری‌های ناشی از این صرفه‌جویی‌ها ایجاد می‌نماید. این نوشتار می‌تواند توجه گروه‌های مختلف را به این مهم و اثرگذاری آن در سطح کلان جلب نماید.
واژگان کلیدی‌: ‌مدیریت مصرف‌، ساختمان‌های هوشمند‌، سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (BMS)‌، سطوح هوشمندسازی

مقدمه
انرژی به عنوان یکی از مهمترین عوامل تولید و همچنین به عنوان یکی از کالاها و خدمات مورد نیازدر مصرف نهایی از نظر اقتصادی دارای اثرات مهمی می‌باشد. در جهان کنونی و با محدودیت شدید سوخت‌های فسیلی و افزایش جمعیتی که دنیا با آن روبه‌رو می‌باشد‌، یکی از اقداماتی که می‌تواند شرایط را بهبود بخشد‌، مصرف صحیح در تمام حوزه‌های انرژی می‌باشد. در این راستا سیستم‌ها و تجهیزات و تکنولوژی‌های گوناگونی به وجود آمده‌اند که در سالیان زیادی در کشورهای دیگر به آن پرداخته و در زندگی روزمره انسان از آن بهره گرفته شده است.

یکی از این اقدامات‌، هوشمندسازی ساختمان‌ها است که شرایط جلوگیری ازحجم زیاد اتلاف انرژی را به خود اختصاص می‌دهد. سیستم‌ها و تجهیزاتی که در این حوزه به کارگرفته می‌شود میزان دخالت دست و فکر انسان را محدود نموده و با به‌کارگیری هوش انسانی در تجهیزات و با توجه به مدارهای به کاررفته می‌تواند زمینه کنترل و مدیریت مصرف انرژی را انجام دهد. اقدامات اصلاحی مختلفی ارایه می‌شود که انسان می‌تواند با رعایت آن‌ها در مصرف درست آب و گاز و برق و… کمک کند‌، اما بی‌درنگ در تمام شرایط و حالات آن فاکتورها را رعایت نمی‌نماید و چندان کمکی به این حوزه نخواهد شد.

درباره “مدیریت مصرف انرژی با سیستم مدیریت هوشمند ساختمان” بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای استعلام قیمت پیام بدین