سوله سبک بتنی

سوله سبک بتنی

سوله سبک بتنی یکی از انواع پر کاربرد در صنعت سوله سازی است که به دلیل عملکرد مناسب و استحکام بالا در صنایع مختلف مانند انبارهای بزرگ و کارخانجات استفاده می شود. اگر قصد سفارش این نوع از سوله ها را دارید، لازم است برای داشتن بهترین انتخاب، با جزئیات آن آشنا شوید. در ادامه این مطلب می توانید اطلاعاتی درباره سوله های سبک بتنی کسب نمایید.

سوله بتنی با سوله فلزی چه تفاوت هایی دارد

تفاوت سوله بتنی با سوله فلزی، یکی از سوالات رایج کاربران است به همین خاطر در این بخش سعی داریم در مورد تفاوت عمده این دونوع سوله، با شما حرف بزنیم.

یکی از تفاوت های بارز میان سوله های بتنی سبک با سوله های سبک فلزی، میزان مقاومت آنها، در برابر انفجار است. به طور معمول مقاومت و تاب تحمل، سوله بتنی در برابر انفجار کمتر از سازه های فلزی است. به همین خاطر در انبارهای مواد شیمیایی که احتمال انفجار وجود دارد، مصرف کنندگان و تولید کنندگان از سوله های فلزی استقبال بیشتری می کنند.

تفاوت دیگر سوله بتنی و سوله فلزی در میزان استحکام آنها، در برابر امواج زلزله است. عملکرد سوله های بتنی در برابر امواج زلزله بیشتر از سوله های فلزی است که همین موضوع سبب کاربرد بیشتر آنها در مناطق زلزله خیز شده است. علاوه بر این موارد سوله های بتنی در محیط هایی که رطوبت و نم بالا وجود دارد، عملکرد بهتری دارند.

ساخت سوله بتنی نسبت به ساخت سوله فلزی زمان بیشتری لازم دارد، به همین خاطر بعضی افراد به سمت سوله های فلزی می روند. البته با پیشرفت صنعت سوله سازی سعی بر این شده است که زمان ساخت سوله های بتنی را کاهش دهند، به همین منظور سوله های بتنی پیش ساخته را که زمان ساخت سریع تری دارند، وارد بازار کرده اند.

به طور معمول وزن یک سوله بتنی که از نظر ابعاد هم اندازه سوله فلزی باشد، بیشتر است. در بعضی از شرایط اقلیمی این وزن سنگین یک مزیت محسوب می شود و بیشتر کارفرمایان به سمت سفارش ساخت و طراحی این نوع از سوله ها می روند. با این حال سوله های سبک بتنی تا حد قابل قبولی دارای وزن کمتر هستند و برای مواقعی که سوله سبک مورد نیاز است، بسیار کاربردی دارند.

فونداسیون سوله بتنی

فونداسیون ها در هر سازه و یا ساختمانی به منظور دریافت فشار و نیروهای وارده؛ از قسمت های مختلف آن سازه یا ساختمان، تهیه می شوند. انجام فونداسیون براساس کاربرد سازه، ارتفاع و وزن سازه و محلی که قرار است نصب و اجرا شود، متفاوت است.

فونداسیون یکی از مراحل ساخت سوله بتنی به شمار می رود که در سوله ها معمولاً از فونداسیون نواری یا فونداسیون تکی یا منفرد استفاده می شود، در ادامه به طور مختصر درباره آنها توضیح می دهیم:

سوله های بتنی با فوندانسیون نواری

این نوع فونداسیون سوله، بیشتر برای سوله های سبک مورد استفاده قرار می گیرد، چون فاصله قاب ها در سوله های سبک حدود 3 متر است. فوندانسیون نواری یکی از بهترین انتخاب ها برای ساخت سوله های بتنی می باشد. در این روش نیروهای حاصل از باد، برف و وزن خود سازه که به فونداسیون وارد می شود، در نقاط زیادی توزیع شده تا به سازه کمتر فشار وارد کند. این نوع فوندانسیون که به صورت نواری، در سوله ها قرار می گیرد برای سوله هایی که دارای دهانه های کمتر از 9 متر هستند، مناسب است.

همچنین فونداسیون نواری برای سوله های نواری شکل و برای دهانه تا 15متر کاربرد دارند. در سوله سبک ابعاد نوار حدودا 70 سانتی متر و ارتفاع آن 50سانتی متر در نظر گرفته می شود.

البته این نکته مهم را در نظر بگیرید که این طرح از فونداسیون سوله، برای سوله هایی که دیواره های سبک دارند، مانند دیوار ساندویچ پانل قابل اجرا است. البته اگر لازم باشد، از آن برای دیواره های سنگین مانند دیوار سی و پنج سانتی متر استفاده شود، باید دو طرف آن نما شده و همچنین ارتفاع آن را حداکثر یک و نیم متر در نظر بگیرند.

سوله های بتنی با فوندانسیون منفرد

این نوع سوله ها بر خلاف نسخه قبلی، به صورت جداگانه و مربعی شکل در زیر ستون های سوله قرار می گیرند که سوله بتنی منفرد نیز نامیده می شوند. فوندانسون منفرد برای ساخت سوله های سنگین و یا سوله هایی که دهانه بزرگی دارند، استفاده می شود.

بولت گذاری

بولت گذاری برای اجرای فونداسیون بسیار ضروری است و مهندسین باید در انجام آن بسیار دقت کنند، چرا که تاثیر زیادی بر نصب و اجرای سوله دارد. به عنوان مثال استفاده از شابلن برای مکان هایی که قرار است در صفحه ستون های سوله، تعداد بولت بیشتر از 2 باشد، بسیار ضروری است. در تهیه این نوع شابلن ها، از ورقه هایی با جنس فولاد و ضخامت تقریباً 4 میلی متر و یا چوب ام دی اف، استفاده می شود. تراز بودن و تطابق شابل با صفحه ستون حتماً باید توسط افراد متخصص و با تجربه انجام شود چرا که در کیفیت نصب سوله بتنی و فونداسیون آن، تاثیر زیادی دارد.

برای ساخت سوله های بتنی چقدر هزینه لازم است؟

هزینه ساخت سوله سبک بتنی مانند سوله فلزی، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. برخی از مهم ترین این فاکتورها به شرح زیر هستند:

  • جنس خاک زیر پی سوله بتنی
  • میزان سنگ استفاده شده در زیر پی فونداسیون سوله
  • ابعاد سوله بتنی
  • هزینه مربوط به مصالح به کار رفته بر فونداسیون سوله بتنی
  • هزینه نصب و اجرای آن
  • شرکتی که ساخت سوله بتنی را بر عهده دارد
  • نوع پی برای ساخت سوله بتنی (هزینه پی منفرد نسبت به پی نواری کمتر است، به همین دلیل طبیعی است که کارایی بالای پی نواری از پی منفرد بیشتر باشد).

برای اطلاع از قیمت واقعی سوله سبک بتنی برای کسب و کار خود می توانید با مشاوران ما در بیستون سازه تماس حاصل فرمایید. آنها براساس درخواست و هدف شما، قیمت ساخت سوله را به شما اعلام می کنند.. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای استعلام قیمت پیام بدین