ساخت سوله ارزان

چگونه سوله ارزان بسازیم؟

ایران در سال های اخیر توانسته است با پیشرفت های چشمگیر در حوزه صنعت به خوبی رتبه های خود را در منطقه افزایش دهد. تاسیس کارخانه های تولیدی با قدرت صادرات بسیار بالا، تولید ابزار های اولیه برای احداث خط تولید از جمله اقداماتی بود که توانست جایگاه ایران را چند رتبه در سطح جهانی افزایش دهد. اما مسئله دیگری که اهمیت دارد چه عاملی باعث گسترش خود شرکت ها و پیشرفت آنها شده است؟

در سالهای نه چندان دور برای احداث یک شرکت بزرگ و یا تاسیس یک کمپانی باید هزینه های زیادی را از جمله برای زمین و سازه شرکت پرداخت کند که ممکن است در مرحله اول کمی بنیان گذار را دل سرد کند، ولی امروزه شرایط به گونه دیگر رقم خورده است و پا به عرصه گذاشتن سازهای مختلف در کنار فضای بسیار مناسب آن سبب می شود که تاسیس یک کارخانه، یک شرکت هرچه سریعتر انجام شود.

تا اینجای مقاله شاید متوجه شده باشید که چه چالش هایی در برابر یک فردی که می خواهد برای تاسیس خط تولید، شرکت اقدام کند، موجود است. یکی از همین چالش ها ساخت یک سازه با کمترین هزینه ها برای مالک آن است. صرف کمترین هزینه در ابتدای احداث سازه به همراه بالاترین بازدهی یکی از اهداف مهم همه مالکان شرکت ها و کارخانه ها می باشد.

در این مقاله از سایت بیستون سازه قصد داریم چالش همه صنعتگرها، مالک کارخانه ها و شرکت های تولیدی بزرگ، یعنی ساخت سوله صنعتی با هزینه های کمتر را بررسی کنیم. سوله سازی که سالهای زیادی است است در بین بافت های صنعتی کشور رواج یافته است و بسیاری از این سازه ها در کاربری های مختلف استفاده می کنند.

احداث سوله های ارزان قیمت

ساخت سوله ارزان

سوله های ارزان همیشه مورد استقبال سازنده ها و افراد فعال در صنعت قرار گرفته است ولی باید به این مورد هم توجه داشت که ممکن است در برخی موارد با صرف هزینه های کمتر، سازه سوله از استقامت و مقاومت کمتری برخوردار باشد. برای جلوگیری از روبه رو شدن با چنین مشکلاتی باید نکاتی را رعایت کرده و در سازه سوله را قبل از ساخت به صورت کامل تجزیه و بررسی کنید. در ادامه مقاله به برخی از نکات و ویژگی های بسیار مهم در سازه سوله اشاره شده است.

مشخص کردن هدف از احداث سوله

هر سازنده و مالک شرکت که قصد دارد برای تاسیسات نوین یک سازه سوله احداث کند، ابتا باید هدف خود را از ساخت سوله مشخص کنند. سوله ای که مد نظرشان می باشد را برای چه کاری قرار است به کار گرفته شود؟ و یا اینگونه بگوییم بهتر است کاربری سازه سوله به چه شکل خواهد بود؟ همه این سوالات باید در قبل از احداث از متقاضی پرسیده شود تا راهنمایی او مفید واقع شود.

اگر هدف از ساخت سوله مشخص باشد، به راحتی می توانیم سوله مورد نظر خود را در بازار پیدا کنیم. باید توجه داشته باشیم که سوله قرار است در کدام حوزه فعالیت کند، حوزه صنعتی، حوزه انبارداری و یا خط تولید های فعال با مشخص شده حوزه فعالیت سوله و اینکه سوله قرار است برای چه نوع کارهایی مورد استفاده قرار بگیرد سبب می شود تا بسیاری از گزینه های ساخت سوله حذف شود.

ساخت سوله های کاربردی

برای مثال اگر شما قصد دارید برای کارگاه برش و تراش کاری یک سوله احداث کنید از سازندگان سوله و متخصصان آن حوزه مشاوره هایی همراه با برخی پیشنهادات را دریافت می کنید، اگر شما خواستار یک سازه سوله مناسب کارگاه برش کاری در ابعاد مشخص شده باشید بسیازی از گزینه های مورد نظر برای ساخت سوله را حذف می کنید و این سبب می شود که انتخاب شما راحت تر و متناسب تر با بودجه مد نظر انجام شود.

پس تعیین کاربری سوله از اقدامات مهم و اولیه می باشد که سبب می شود تا شما بتوانید از ساخت سوله هایی نامناسب و یا در اندازه های بزرگ برای فعالیت کوچک صنعتی جلوگیری کنید و در ادامه آن بتوانید از سازه هایی مناسب با متراژ و نوع سازه بهره مند شوید. سوله سبک و انواع سازه های سنگین ممکن است برای شما پیشنهاد داده شود ولی باید از میان آنها سازه ای مناسب کاربری فعالیت خود انتخاب کنید.

از عوامل مهم دیگر که مورد قبلی نیز مرتبط است مراجعه به سازنده ها و کارگاه های معتبر است. شما امروزه اگر بخواهید یک سازه را برای فعالیتی سفارش دهید و احداث آن را استارت بزنید با انواع شرکت ها و کارگاه های کوچک و بزرگ مواجه خواهید شد که همگی مدعی هستند می توانند بهترین سازه های سوله ای را با کمترین هزینه برای شما احداث کنند. این تعداد از شرکت های طراحی و ساخت سوله باعث می شود که انتخاب برای شما کمی سخت باشد و نتوانید به خوبی شرکت های معتبر را از سایر تشخیص بدهید. ولی اصلا نگران نباشید در این مقاله شرکتی را برای شما معرفی خواهیم کرد که در حوزه طراحی و ساخت انواع سوله های صنعتی بسیار ماهر می باشند و حتی سوله های مورد نظر شما را در ابعاد مناسب احداث کنند، شرکت بیستون سازه که چندین سال است در این حوزه فعالیت می کند از جمله شرکت های خوبی است که می توانیم برای شما معرفی کنیم.

هدف از ساخت سوله

ساخت و ساز سوله

سوله ها سازه هایی فلزی با سقف شیب دار هستند که نقش مهمی را در صنعت کشور ایفا می کند. این سازه های صنعتی برای انباری ها، سالن های ورزشی، کارگاه ها، کارخانه ها و پالایشگاه ها به دلیل برآمد هزینه کم بسیار مورد استفاده قرار می گیرند که با پوشش های متفاوتی نسبت به نوع سوله حاصل می شوند.

سوله ها در انواع مختلف از جمله موارد بیان شده در زیر مورد کاربری قرار می گیرند که زیرسازی آن ها، توسط معماران و مهندسین مجرب در این زمینه انجام می شود. متراژ سوله نیز در تعیین نوع سوله نقش مهمی را ایفا کرده و نسبت به بودجه با تجهیزاتی به صرفه اما مقاوم احداث می شود.

سوله قوسی

سوله های قوسی یا UBM سازه های قوطی شکل از جنس ورق های آۀمنیومی هستند که در کارخانه های  بزرگ با دستگاه های مخصوص یو بی ام ساخته می شوند. این سازه ها به طور  آماده با کامیون  های حمل بار حمل شده و در محل مورد هدف توسط متخصصین این زمینه نصب می شوند.

سوله تک شیب

این دسته از سوله های صنعتی با متراژ بسیار کم به عنوان بچه سوله از یک طرف به دیوار اصلی چسبیده می شود. سوله های تک شیب از  یک طرف  به دیوار اصلی و از طرف دیگر دارای دیوار مشترک با  سوله اصلی دارد که به صورت شیبدار یک طرفه احداث می شود.

سوله با ستون

سوله های دارای ستون از اسکلت فلزی بر پایه ستون های  متعدد با فونداسیون نصب شد ه اند که از ایجاد لرزش حتی در حین زلزله جلوگیری  می کند. تمامی قسمت ها با اتصالات فلنجی فریم یا رفتر به یکدیگر متصل می شوند که این کار سبب سهولت در نصب و اجرای سقف سوله می شود.

سوله چند دهانه

هر سوله با نوع دهانه و کاربری متفاوتی طراحی و اجرا می شود که با ابعاد مختلفی همراه خواهد بود. از لحاظ کلی در سوله های چند دهانه از جمله سوله سبک قوسی که از بهترین سازه ها است، با ابعاد چندین دهانه 88، 888 و 8888 با رعایت تمامی موارد استاندارد ساخته می شوند.

نحوه-ساخت-سازه-سوله

نحوه ساخت سازه سوله

دومین عامل مهم که در کاهش هزینه های ساخت سوله بسیار تاثیر گذار است، نحوه ساخت سازه های سوله می باشد. به عنوان مثال مقدار و نوع مصالحی که به کار گرفته می شود ممکن است از طرف یک سازنده هزینه های زیادی را در بر داشته باشد و از طرف سازنده دیگر اینگونه نباشد. پس باید در هنگام تحویل پروژه احداث سازه به شرکت های میزبان دقت زیادی شود که کدام یک هزینه کمتری را در پیش دارد.

البته منظور از اینکه هزینه کمتری داشته باشد این نیست که مصالح و کار انجام شده روی سازه کاهش یابد، بلکه این است که همزمان با اینکه سازه به خوبی و با رعایت تمام استاندارد ها ساخته می شود باید هزینه های آن نیز صرفه اقتصادی داشته باشد. امروزه تنوع میان نوع سوله ها باعث شده است که هم ساخت آنها و هم مدت زمان احداث بسیار متفاوت با یکدیگر باشد، برای مثال شیوه ساخت و تاسییس سوله های پوسته ای را نمی توان با تاسیس سازه های فوق سبک چادری مقایسه کرد و هریک در جایگاه خودش، کارهای متفاوتی را در پیش دارد.

ساخت سوله با قوطی

از مدرن ترین و با کیفیت ترین سازه ها صنعتی در حوزه های مختلف می توان به ساخت سوله با قوطی یا همان سوله های یو بی ام UBM اشاره کرد که به شکل قوطی از ورق های مقاوم آلومینیومی ساخته می شوند. در سوله های صنعتی با استفاده از قوطی‌های فلزی می توان اقتصادی ترین و کارآمد ترین روش برای ایجاد انبارها و سوله‌های صنعتی فراهم کرد که با توجه به نیاز کاربری به فضای مورد نیاز جهت فعالیت‌های صنعتی ساخته و مورد استفاده قرار میگیرند.

سوله ها  UBMفلزی یک راهکار عالی و اقتصادی در ساخت یک سوله با استفاده از ورق های فلزی است که از استحکام بسیار بالایی در برابر حوادث طبیعی از قبیل زلزله، طوفان و باران شدید برخوردار است. در ساخت سوله های صنعتی با  قوطی چند نکته مهم و  قابل توجه وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

برای مثال برنامه ریزی دقیقی باید در طراحی و ساخت سوله در نظر گرفته شود تا در نتیجه کار با مشکل های جبران ناپذیر دچار نشود. از سایر گزینه ها می توان به موارد قابل توجه بیان  شده در زیر اشاره کرد که بسیار کاربردی در ساخت و اجرا این سوله های فلزی ات.

  1.     برنامه‌ریزی و طراحی
  2.     تهیه مواد
  3.     برقراری سازه
  4.     عایق‌بندی
  5.     تکمیل و تزئین
  6.     نصب درب و پنجره‌ها

هزینه-ساخت-سوله-بتنی

هزینه ساخت سوله بتنی

در سازه های پیوسته ای نسبت به نوع سوله و مصالح کاربردی، سرمایه و میزان قیمت برآورد بسیار متفاوت است که با فرمول های ارائه شده توسط مهندسین و متخصصین می توان قیمت حدودی را به دست آورد. در اینجا یک فرآیند گام به گام برای محاسبه مساحت یک سوله آورده شده است:

اندازه گیری طول سوله

اندازه فاصله در بلندترین سمت فضای کف یعنی طول سوله را به صورت دقیق اندازه گیری کرده و آن را بر حسب متر به دست آورید. به صورت دقیق دقت کنید که عدد کم یا زیاد نبوده و درست محاسبه شود.

اندازه گیری عرض سوله

 فواصل را در امتداد کوتاه ترین سمت فضای کف یعنی عرض سوله را با تمام دقت اندازه گیری کرده و بر حسب متر M در ی کاغذ به صورت دقیق  بنویسید.

ضرب طول و عرض

 طول و عرض را با هم ضرب کنید تا مساحت را پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر طول سوله 12 متر و عرض آن 8 متر باشد، مساحت طبق عدد زیر خواهد بود.

مساحت = 12 * 8 = 96 متر مربع

همچنین این فرمول بسیار کاربردی در برآورد کل قیمت سوله صنعتی است که با  توجه به نوسان قیمت، برآورد دقیق هزینه بسیار ممکن نیست.

عرض ( متر) + طول ( متر) + جمع قیمت نوع ورق مورد نیاز به صورت به روز (گالوانیزه رنگی/ ساده) + ضخامت ورق + مقدار پشم شیشه + تعداد کارتن پلاست (4/5/6) + قیمت نهایی توری مرغی مورد نیاز ( استیل/ ساده) = قیمت کل (تومان)

ساخت سوله

کلام آخر

یستون سازه از شناخته ترین و بهترین  شرکت های ارائه خدمات با کیفیت در زمینه ساخت سوله است که تجربه های بسیار زیادی را در این زمینه دارد. در این مقاله تا حدی سعی بر این شد تا شما را با روش های ساخت سوله ارزان آشنا کند، ولی همان طور که در محتوا اشاره شده است ابتدا باید از یک شرکت خوب مشاوره بگیرید و درخواست های خود را به آنها ارائه کنید تا بهترین و مناسب ترین سازه برای شما در نظر گرفته شود. در آخر اگر این مقاله برای شما مفید بود می توانید نظرات و پیشنهادات خود را برای ما بنویسید.

پرسش‌های متداول

آیا می‌توان سوله ای با قوطی فلزی بسیار مقاوم با طرح ساده ساخت؟

بله، با داشتن ابزارهای مناسب و دنبال کردن راهنمای ما، می‌توانید سوله‌ای با قوطی‌های فلزی بسازید.

چند مدت برای ساخت یک سوله با قوطی لازم است؟

زمان لازم بستگی به اندازه و پیچیدگی ساختار دارد، اما معمولاً سریع‌تر از روش‌های سنتی است.

آیا سوله ها با قوطی فلزی مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف است؟

 با اعمال عایق‌کاری مناسب و پوشش‌های مناسب، سوله با قوطی می‌تواند در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت کند.

آیا بعد از ساخت سوله با  قوطی می توان ساختار آن را تغییر داد؟

بله، سوله‌های با قوطی معمولاً قابل تغییر و افزایش اندازه هستند و می‌توانند به نیازهای جدید سازمان شما پاسخ دهند.

تعمیرات سوله با قوطی را چگونه می توان انجام داد؟

برای نگهداری منظم، باید دوره‌های بازبینی را انجام داده و در صورت نیاز به تعمیرات پیشگیرانه روی سازه اقدام کرد. در صورت مشکلات جدی تر، به یک تعمیرکار ماهر مشاوره بگیرید

درباره “چگونه سوله ارزان بسازیم” بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استعلام قیمت پیام بدین
Scroll to Top