ساخت سوله سبک دامداری

هزینه بالا، زمان طولانی و مصالح متعدد مورد نیاز برای ساخت ساختمان هایی منحصر به کاربردی خاص، اغلب افراد را متمایل به ساخت سوله کرده است. سوله می‌تواند در مدت زمان کمتر و هزینه و مصالح مورد نیاز کمتر، ساخته شود و همان کیفیت و کارایی را نیز داشته باشد. یکی از کاربردهای این سوله ها در دامداری است. سوله سبک دامداری محلی مناسب برای نگهداری دام و طیور است و مزایای بیشماری نسبت به سایر سازه ها دارد.

سوله چیست؟

سوله نوعی سازه فلزی با سقف شیب‌دار است که بر حسب کاربرد آن در ابعاد و اندازه های مختلف ساخته می‌شود. سوله ها اغلب در اماکنی که نیاز به دهانه بزرگ دارند، کاربرد دارد. اماکنی مانند ساختمان های صنعتی، کشاورزی، کارخانه ها، انبارها، تعمیرگاه، سالن های ورزشی، مرغداری، دامداری و… .

ساخت سوله سبک دامداری

به علاوه، محل احداث سوله نیز در انتخاب نوع آن مؤثر است. محل مورد نظر باید از لحاظ آب و هوایی مانند سرعت وزش باد، میزان بارش برف و باران، شدت گرمای هوا و عواملی مشابه بررسی شود تا با انتخاب مناسب‌ترین نوع سوله، پس از احداث مشکلی به وجود نیاید.

سوله سبک دامداری

محل نگهداری دام، باید کیفیت و استحکام کافی داشته باشد. همچنین قابلیت نصب تجهیزات جانبی دیگر نیز ضروری است. تجهیزاتی مانند تهویه هوای مناسب، وسیله گرمایش و سرمایش، روشنایی، محل علوفه دام و… باید قابل نصب باشند. سوله ها علاوه بر این قابلیت ها، دارای قیمت ارزان و نصب آسان هستند. همین عوامل، موجب کاربرد گسترده آنها به خصوص در دامداری می‌شود.

سوله سبک سوله‌ای است با سقف قوسی شکل که به روش های UBM، خرپایی و سازه فضایی ساخته می‌شود. برای ساخت سوله سبک دامداری معمولاً از روش  UBM استفاده می‌شود. در این روش از ورق گالوانیزه خودنگه‌دار، خودایستا و بدون نیاز به اسکلت‌بندی (تیر و ستون) استفاده می‌شود.

برآورد هزینه ساخت سوله سبک دامداری

اما امروزه سوله های خرپایی از جدیدترین سوله ها هستند که با وزن پایین، استحکام بالا، قابلیت تحمل وزن بالا، مقاومت در شرایط جوی مختلف، قیمت تمام شده نسبتاً کم‌تر، امنیت بالا و… در حال جایگزینی به جای سایر سوله ها هستند.

ارتفاع این نوع سوله سبک دامداری را می‌توان در صورت لزوم،‌ کاهش داد. اما باید ارتفاع مناسب برای ورود و خروج دام، خودروهای مخصوص و عواملی مشابه را در نظر گرفت. لازم به ذکر است که ارتفاع سوله های نگهداری گوسفندی نسبت به گاوی متفاوت است.

مزایای سوله سبک

همانطور که گفتیم، هزینه بسیار پایین بهره‌برداری از سوله ها از برجسته ترین مزیت های آنهاست. با توجه به قیمت پایین متریال، حمل و نصب آنها، سادگی و سرعت بالای نصب و… ساخت و نصب این سوله ها بسیار مقرون به صرفه‌ است.

زمان لازم برای احداث سازه نیز بسیار مهم است. زمانی که صرف ساخت و راه‌اندازی سوله می‌شود، در مقایسه با ساخت سایر سازه ها بسیار کمتر است. در نتیجه واحد موردنظر بسیار سریع‌تر آماده بهره‌برداری می‌شود. سوله سبک دامداری نیز از این ویژگی مستثنی نیست. در واقع این نوع سوله زمان بسیار کمی برای احداث نیاز دارد.

همچنین این سوله دامداری با توجه به کیفیت و مقاومت بالا، در شرایط جوی مختلف کاربرد گسترده دارد. در حقیقت شکل قوسی سوله سبک موجب شده است که در مقابل باد، باران، برف، زلزله، حریق و… مقاوم باشد.

از دیگر مزیت های سوله سبک دامداری داشتن استاندارهای بین المللی است. استفاده از متدهای روز دنیا برای ساخت این سوله ها نیز در این امر تأثیر بسیاری داشته است. قابلیت تهویه خوب هم از مزیت های قابل توجه آنها است.

مزایای ساخت سوله سبک برای دامداری

معایب سوله سبک UBM

سوله UBM کاربردهای فراوانی دارد. اما این نوع سوله معایبی هم دارد که بعضاً کاربرد آن را محدود میکند. امنیت پایین در مقابل سرقت، از مهم‌ترین معایب آن است. همانطور که گفتیم این نوع سوله از ورق های گالوانیکی ساخته شده‌اند. این ورق ها به راحتی بریده می‌شوند و به سادگی می‌توان وارد سوله شد.

سوله نوع UBM که معمولاً در دامداری ها استفاده می‌شود، قابلیت تحمل بار برف زیاد را ندارد. از طرفی، ورق های گالوانیکی انتقال حرارتی بالایی دارند. بنابراین این معایب باعث می‌شوند که کاربرد این سوله در مناطق با بارش برف زیاد و مناطقی که تغییرات دمایی شدیدی دارند، به حداقل برسد.

از سایر معایب سوله سبک دامداری UBM می‌توان به عدم امکان نصب جرثقیل سقفی،‌ شروع قوس از ابتدای پایه و نیاز به حضور دستگاه UBM (جابجایی این دستگاه پرهزینه است) در حین احداث سوله اشاره کرد.

این در حالی است که سوله خرپایی برای دامداری ها مناسب‌تر است و بیشتر توصیه می‌شود. همانطور که گفتیم تکنولوژی روز دنیا بسیاری از معایب سایر سوله های سبک را در سوله سبک خرپایی جبران کرده است. مزیت هایی مانند امنیت بالا، قابلیت ساخت سوله با ارتفاع مختلف دهانه و… از برتری های آن است.

سوله سازی در ایران یکی از حرفه هایی است که برای سالیان زیاد رواج داشته و اکنون نیز با پیشرفت در متریال و ساختار های مواد اولیه مورد استفاده در صنعت، این سوله ها می باشند که در تنوع بسیار زیاد در صنایع مورد استفاده قرار گرفتند.

سوله را در یک جمله می توان بدین صورت تعریف کرد که سازه هایی سنگین و سبک هستند که صورت شیب دار و قوس احداث می شوند، البته قبل از ساخت و برپایی اسکلت آن توسط مهندسان و محاسب ها نقشه سازه طراحی و تمام محاسبات آن نظیر میزان وزن قابل تحمل و بارهای مرده رد شونده از پایه ها انجام می شوند که بعد از آن نوبت به مراحل عملی ساخت سوله می رسد.

اما با همه این توضیحات قرار است در این مقاله از بیستون سازه به نوعی از سوله های سبک موجود در بازار بپردازیم که طرفداران زیادی در بین صنعتگران و تولیدی ها دارد. سوله های خرپایی که به دلیل آسانی و ساده گی در ساخت و علاوه بر آن مقاومت و استحکام زیاد آن که با سوله های تیرچه ورقی و آهنی برابری می کند، بسیار مورد استقبال حوزه صنعت کشور قرار می گیرد.

ساخت سوله خرپایی

از کاربرد های این نوع سوله ها می توان به بهره وری از آنها در ساخت انواع گلخانه ها، آشیانه هواپیما، خط تولید قطعات صنعتی، انواع سالن های پرورش قارچ، مرغداری و در آخر دامداری ها یا همان گاوداری که بخش بسیار حیاتی صنایع غذایی هر کشور را تشکیل می دهد.

در ادامه مقاله به کاربرد و ساخت سوله های خرپایی برای صنعت گاوداری را بررسی خواهیم کرد که اگر کمی با این حوزه آشنایی داشته باشید به سادگی متوجه خواهید شد که سوله هایی که اکثرا برای گاوداری ها احداث می شود از نوع سوله سبک و سازه هایی می باشند که زیاد پرهزینه نیستند و اسکلت آنها به صورت سوله های خرپایی ساخته شده است. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر در مورد سازه های گاوداری اطلاعات کسب کنیم.

سازه مناسب برای گاوداری

گاوداری ها همان طور که در مقدمه نیز به آن اشاره شد یکی از مهره های بسیار مهم و حیاتی در حوزه صنایع و مجموعه های غذایی کشور هستند که امروزه به دلیل اهمیت زیاد آنها در اقتصاد کشور ها توجه زیادی به آنها می شود

. البته این نکته را قبل از هر چیزی باید گفت که گاوداری هایی که اکنون در صنعت غذایی مشغول به فعالیت هستند در دو دسته گوشتی و شیری موجود می باشند که همان طور که از نامش پیداست گاوداری های گوشتی معمولا به همراه کشتارگاه هایی همراه هستند و وظیفه تامین گوشت قسمتی از بازار مصرف را بر عهده دارند اما این مورد در مورد گاوداری های شیری متفاوت است و فعالیت این دسته از دامداری های صنعتی در حوزه تامین شیر و محصولات لبنی بسیاری از صنایع و بازار را بر عهده دارند که در نوع خودش یکی از قطب های صنعتی مهم کشور می باشد.

اما در مورد سازه و سوله هایی که برای احداث گاوداری ساخته می شود باید به این موارد اشاره کرد که گاوداری ها به دلیل شرایط خاص و تقریبا ارتباط مستقیمی که با بازار مصرف دارند باید تمام روتین های بهداشتی و قانون های مرتبط با آن را به صورت کامل و با کیفیت بالا رعایت نمایند.

از این رو سازه های این دسته از صنایع باید با دقت بالا و رعایت تمام استاندارد های بهداشتی و فنی و مهندسی ساخته شوند. وجود دریچه هایی برای نصب دستگاه های تهویه در عین وجود پنجره برای انتقال هوای تازه به داخل سوله، برخورداری از سیستم های گرمایشی مناسب که بتواند در سردترین روزهای سال گرمای داخل سوله را تامین نماید.

سوله های گاوداری

عایق بودن سوله و جلوگیری دیواره های آن از ورود هرگونه هوای سرد و گرم، استفاده از مواد شیمیایی در مصالح مورد استفاده سوله که از ورود جانداران و حشرات کوچک جلوگیری می کند، از جمله مواردی هستند که باید در ساخت سوله های گاوداری به آنها اهمیت داد.

داشتن فضای مناسب و بزرگ در عین تجهیز بودن یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سنجش کیفیت گاوداری و سازه آنها می باشد که برای هر مالک و صاحب گاوداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر تا کنون از فضای داخلی سوله های گاوداری بازدید کرده باشید می دانید که فضای داخلی سازه به بخش های جداگانه ای تقسیم بندی شده است که در هر یک از این بخش ها کارهای مختلفی انجام می گیرد و به عبارتی کاربری های متفاوتی با یکدیگر دارند. از جمله این تقسیم بندی ها می توان به بخش آخور، آغل و کشتارگاه و انبار اشاره نمود که می توان در گاوداری های گوشتی مشاهده کرد.

فاکتورهای اصلی سازه گاوداری

فاکتورهای که در قسمت قبلی به برخی از آنها اشاره شد تقریبا می توان گفت کامل هستند ولی در این بخش قصد داریم بیشتر در مورد فاکتورهای یک سوله مناسب و کارآمد برای گاوداری را بررسی کنیم.

در سال های گذشته و ابتدایی که صنعت سوله سازی بیشتر در ساخت سوله های ورقه ای و تیرچه آهنی سنگین خلاصه می شد، اکثر سازه های گاوداری ها از سوله های تیرچه ای بودند که معمولا هم به دلیل نیاز به فضای بزرگ از دو بخش متصل به هم به همراه وزن زیاد ساخته می شدند که مشخص است هزینه تاسیس زیادی نیز داشته اند.

امروزه با پیشرفت در حوزه علم مواد سوله های سبکی در صنعت پدید آمده اند که هم مقاومت زیادی دارند و هم وزن بسیار کمتری نسبت به سایر نوع سوله ها دارند، سازه های پوسته ای و سازه های فوق سبک چادری از جمله سوله سبک هایی هستند که در مراکز تجاری، ورزشگاه ها و سالن های ورزشی بیشترین کاربرد را دارند.

ملاک ساخت سوله گاوداری

پس کم بودن هزینه ساخت و احداث سوله، برخورداری از تمامی استاندارد های تعیین شده، کیفیت و مقاومت بسیار بالا از جمله فاکتورهای اساسی برای ساخت سوله های گاوداری می باشد.

در ساخت سوله برای دامداری چه مواردی باید رعایت شود؟

ساخت سوله برای دام مستلزم برنامه ریزی دقیق و در نظر گرفتن نیازهای خاص حیوانات است. موارد زیر برخی از اجزا و عواملی است که در ساخت سوله برای دام باید در نظر گرفته شود:

  • اندازه: اندازه سوله باید متناسب با اندازه حیوانات باشد تا فضای کافی برای حرکت راحت و آزاد آنها موجود باشد.
  • تهویه: تهویه کافی برای حفظ محیطی سالم و راحت برای دام ضروری است. این را می توان از طریق استفاده از پنجره ها، دریچه ها و دهانه های سقف به دست آورد.
  • عایق کاری: عایق کاری برای حفظ دمای راحت در سوله، به ویژه در شرایط آب و هوایی شدید مهم است.
  • نورپردازی: روشنایی مناسب برای رفاه دام و ایجاد محیط کار ایمن و روشن مهم است.
  • کفپوش: کفپوش باید بادوام، لغزنده و به راحتی تمیز شود تا از تجمع باکتری ها و انگل ها جلوگیری شود.
  • امنیت: سوله باید ایمن باشد تا از فرار دام ها جلوگیری شود و از آنها در برابر شکارچیان محافظت شود.
  • دسترسی: دسترسی کافی مانند درها و دروازه ها باید فراهم شود تا امکان جابجایی آسان دام به داخل و خارج از سوله فراهم شود.

با در نظر گرفتن این مولفه ها و عوامل می توانید سوله ای امن، راحت و کاربردی برای دام های خود بسازید.

در ساخت سوله برای دامداری چه مواردی باید رعایت شود؟

اموزش ساخت دامداری

آموزش ساخت و ساز دام به فرآیند یادگیری نحوه طراحی، ساخت و نگهداری سازه هایی برای نگهداری و مراقبت از حیوانات دام مانند گاو، خوک، گوسفند، اسب و طیور اشاره دارد. این آموزش ممکن است طیف وسیعی از موضوعات را پوشش دهد، از جمله:

  1. رفتار و رفاه دام: درک رفتار و نیازهای گونه های مختلف دام و چگونگی فراهم کردن محیطی راحت و امن برای آنها.
  2. طراحی ساختمان: یادگیری در مورد طراحی ساختمان های دامداری شامل عواملی مانند اندازه، تهویه، روشنایی و کنترل دما.
  3. مصالح ساختمانی: شناخت بهترین مصالح برای استفاده در قسمت های مختلف ساختمان دام، مانند دیوارها، سقف، کف و وسایل.
  4. ضوابط و مقررات ساختمانی: آشنایی با قوانین و مقررات محلی ساختمانی که در مورد ساختمان های دامی اعمال می شود و نحوه برآورده کردن این الزامات.
  5. ساخت و ساز ساختمان: یادگیری مهارت ها و تکنیک های مورد نیاز برای ساخت یک ساختمان دامداری از جمله پی ریزی، اسکلت بندی، سقف و سیستم های برق و لوله کشی.
  6. نگهداری و تعمیرات: درک نحوه نگهداری و تعمیر ساختمان های دام و چگونگی شناسایی و رسیدگی به مشکلات احتمالی.

این آموزش ممکن است از طریق مدارس حرفه‌ای، کالج‌های محلی، دوره‌های آنلاین یا از طریق آموزش عملی با متخصصان با تجربه در ساخت و ساز دام ارائه شود. هدف این است که افراد با دانش و مهارت های مورد نیاز برای ساخت سازه های باکیفیت و ایمن برای اسکان و مراقبت از حیوانات دام بسازند.

نحوه ساخت سوله سبک دامداری

از نکات مهمی که باید در ساخت سوله ها در نظر گرفت جنس متریال، ابعاد آنها، طول، عرض و ارتفاع ورقه ها و اسکلت سازه است. تمام این موارد باید با توجه نوع کاربرد سوله و مکان مورد استفاده، با دقت و به صورت تخصصی محاسبه شوند. ارتفاع استاندارد برای سوله دامداری، ۲.۵ تا ۳ متر و طول ۱۲ متر است.

نحوه ساخت سوله سبک دامداری

برای ساخت سوله دامداری به جای ورق های گالوانیزه می‌توان از ورق های فولادی استفاده کرد. این موضوع امنیت سوله را بالا می‌برد؛ اما در عین حال وزن آن را تاحدودی افزایش می‌دهد. برای ساخت انبار علوفه می‌توان از ورق های گالوانیزه استفاده کرد که این مورد موجب کاهش هزینه خواهد شد.

از دیگر نکات مهم در ساخت سوله سبک دامداری مبحث تهویه آن است. با توجه به تجمع زیاد دام، این سوله ها نیاز به سیستم تهویه قوی دارند تا دائماً هوای داخل سوله را تهویه کند.

همچنین سوله های خرپایی که محدودیتی در ساخت دهانه ندارند، برای دامداری ها مناسب‌تر می‌باشند. در ساخت این سوله ها هیچ محدودیتی در ارتفاع دهانه سوله وجود ندارد و در صورت نیاز به دهانه با ارتفاع بالا، سوله دامداری خرپایی با ارتفاع مناسب طراحی و ساخته می‌شود.

2 دیدگاه دربارهٔ «ساخت سوله سبک دامداری»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای استعلام قیمت پیام بدین