سوله سبک گلخانه

همانطور که می دانید صنعت کشاورزی یکی از مهم ترین صنایع ایران است که روز به روز به دلیل افزایش جمعیت و افزایش فرهنگ استفاده از محصولات ارگانیک و طبیعی، این صنعت رو به رشد است. اما متاسفانه با وجود بحران کم بود آب و کاهش ذخایر زیر زمینی، آینده این صنعت را به خطر انداخته است. با افزایش تحقیقات در زمینه کشاورزی و افزایش علم، باید به سمت کشاورزی مدرن و پیشرفته رو آورد؛ به عنوان مثال کشت گلخانه ای. یکی از ویژگی های مهم کشت گلخانه ای، نیاز به آب و فضای کمتر است. همچنین اگر بخواهیم به مهم ترین مزیت کشت گلخانه ای نسبت به کشاورزی سنتی اشاره کنیم، باید گفت که برخلاف کشت سنتی که فقط می توان در بازه زمانی خاص از سال، نوعی محصول خاص به عمل آورد، از کشت گلخانه ای می توان در هر زمان از سال، هر نوع محصولی را کشت کرد.

با توجه به اهمیت سوله ها باید در سخت آن از شرکتی برای همکاری کمک بگیرید تا با کیفیت ترین سوله را در کار های خود به عنوان سازه داشته باشید که شرکت صنعتی بیستون سازه آذران مجری ساخت و نصب انواع سوله سبک با قیمت های مناسب در کل ایران می باشد.

سوله سبک گلخانه

انواع سوله و کاربرد های آن

امروزه استفاده از سوله های صنعتی برای کاربرد های متفاوت، با داشتن فضایی گسترده و سرپوشیده افزایش یافته است. سوله های سبک جزء یک از انواع سازه های فلزی است که در بعضی موارد به دلیل قیمت تمام شده ارزان، بسیاری از صنعت گران و حتی کاربران غیر صنعتی را به ساخت و استفاده از این نوع سازه تشویق می کند. این نوع سازه ها، از کنار هم قرار گرفتن اجزای کوچک تر و یک شکل، سازه اصلی تشکیل می شود. برخی از ویژگی های خاصی که در ادامه خواهیم گفت، سوله ها را متناسب انواع کاربرد های صنعتی و غیر صنعتی کرده است.

استفاده از سازه های بتنی، با توجه به هزینه های بالا و سرعت کم ساخت آن، دیگر مناسب استفاده در ابعاد بالا نیست. برخلاف سازه های بتنی، سوله ها با سرعت بالا و مقرون به صرفه بودنشان مناسب تر هستند. از مزایای مهم استفاده از سوله، انعطاف پذیری بالا، کاربرد های متنوع، مقاوم در برابر بلا های طبیعی مانند سیل و زلزله و ساخت با مقیاس بسیار بزرگ. از کاربرد های سوله ها می توان برای ساخت سالن مرغداری، سالن های ورزشی، انبار های بزرگ، کشاورزی و گلخانه ها نام برد.

پوشش سوله ها

پوشش سوله دارای دو بخش درونی و بیرونی است. از جمله مصالح مورد استفاده برای پوشش درونی و بیرونی، پانل های گالوانیزه ، پانل های سیمانی ، ورق های آلومینیومی و آجر سنگ است. در سوله های گلخانه ای از شیشه، پلی کربنات یا پلاستیک استفاده می شود.

مزایای پوشش شیشه ای برای سوله های گلخانه ای

پوشش شیشه ای یکی از رو کش های سوله گلخانه ای هستند که از مزایای فوق برخوردارند.

  • عبور نور و حرارت آفتاب در مناطق سردسیر و کم نور
  • طول عمر بالا نسبت به پوشش های پلاستیکی یا پلی کربناتی

معایب پوشش شیشه ای

بعلاوه مزایای این پوشش؛ معایبی را نیز حامل است که این معایب بر گرفته از موارد زیر است:

  • پرهزینه ترین نوع پوشش گلخانه ای
  • نیاز به اسکلت بسیار محکم
  • مصرف سوخت بالا
  • هزینه بالای نگه داری

ویژگی های پوشش پلی کربنات

این نوع پوشش به دلیل هزینه پایین نسبت به دیگر پوشش ها، مقاومت بالای آن نسبت به پوشش پلاستیکی و جلو گیری از هدر رفتن انرژی، تقاضای بیشتری دارد. از جمله ویژگی های جالب این نوع پوشش، جلوگیری از ورود گرما در تابستان و خروج گرما در زمستان است.

انواع روش احداث گلخانه

گلخانه های مرکب ( تونلی )

گلخانه های تونلی، از متداول ترین قالب های اسکلت فلزی، با فرم کمانی است که از لوله های گالوانیزه و تو خالی یا فولادی توپر ساخته می شوند. این نوع از گلخانه ها دارای مزیت هایی مانند ساخت سریع و آسان، با قابلیت جابجایی و مهم ترین آن صرفه اقتصادی است.  از جمله کاربرد های احداث گلخانه های تونلی برای سالن های پرورش قارچ، سبزیجات و صیفی جات است.

انواع روش احداث گلخانه

گلخانه های پیوسته

گلخانه های پیوسته یا اسپانیایی در مساحت های بزرگ با انواع نوع دهانه و ارتفاع ساخته می شوند. پوشش دیواره های این نوع گلخانه از پلی کربنات از سقف پلاستیکی تشکیل شده است.

چگونگی احداث سوله سبک گلخانه ای

در مرحله اول نیاز است تا محصول هدف تعیین شود. همچنین نیاز است که محل مناسب و مساحت مورد نیاز نیز اندازه گیری شود. زیرا انتخاب نوع و هزینه ساخت یک سوله گلخانه ای، بر اساس ویژگی های آن تعیین می شود. معمولا هزینه ساخت سوله ها براساس متر مربع محاسبه می شود. در مرحله بعد باید تعیین شود که برای گلخانه از سازه چوبی استفاده کنید یا اسکلت فلزی. وظیفه اصلی اسکلت در سوله های گلخانه ای ، نگه داشتن پوشش پلاستیکی یا شیشه ای است. به همین دلیل این اسکلت ها باید بسیار مقاوم بوده و صرفه اقتصادی داشته باشد. همچنین باید سایه کمتری نیز ایجاد کند.

چگونگی احداث سوله سبک گلخانه ای

در حال حاضر اکثر سوله های گلخانه ای از اسکلت های الومینیومی یا گالوانیزه ساخته می شوند، اما نسبت به اسکلت های چوبی هزینه بیشتری دارند، ولی از مهم ترین معایبی که اسکلت های چوبی دارند این است که در زمان کمی پوسیده می شوند و اگر بخواهیم برای افزایش طول عمر اسکلت های چوبی، قطر چوب ها را افزایش دهیم، باعث ایجاد سایه و کاهش نور می شود. به همین دلیل استفاده از اسکلت های چوبی برای سوله های گلخانه ای توصیه نمی شود. پوشش اسکلت سوله های گلخانه ای که دارای اسکلت فلزی هستند، از پلاستیک های ضد اشعه ماوراء بنفش تشکیل شده است.

ارتفاع این نوع گل خانه تقریبا 2 برابر گلخانه هایی با اسکلت چوبی است. به همین دلیل شرایط رشد گیاه افزایش یافته، در نتیجه عملکرد گلخانه بیشتر می شود. نکته قابل توجه این است که این اسکلت ها در بدنه سوله های گلخانه ای، باعث ایجاد سایه می شود، که می تواند بر کیفیت محصول تولیدی گلخانه تاثیر بالایی داشته باشد. برای حل این مشکل پیشنهاد می شود که موقعیت نمای گلخانه، جنوبی یا جنوب شرقی باشد.

نکات مهم در ساخت سوله های گلخانه ای چه مواردی هستند؟

سوله های گلخانه ای یکی از سازه های غول پیکر مهمی برای صنعت کشاورزی است که ساخت آن از حساسیت های بسیار زیادی برخوردار است که برای بهره وری هر چه بیشتر باید به نکات ریز ولی مهم توجه داشته باشیم. به طور ساده و مفهومی تر در هنگام ساخت سوله به غیر از توجه به روش های مختلف برای اجرای طرح و ساخت سوله، باید به نکات بسیار مهم برای اجرا و استفاده هر چه بیشتر توجه داشته باشیم. معمولا سوله های گلخانه ای که به دلیل تفاوت کاربرد باید در ساخت آن نیز از اجزای مختلف استفاده می شود و طرحی متفاوت به خود می گیرد که در تیتر های بعدی به اجزای سوله های این سازه متفاوت خواهیم پرداخت ولی در این قسمت بیشتر به نکات مهم در ساخت این سازه های غول پیکر گلخانه ای خواهیم پرداخت.

نکات مهم در ساخت سوله های گلخانه ای چه مواردی هستند؟

دقت در جهت ساخت سوله های گلخانه

میدانید که یکی از مهم ترین عامل رشد گیاهان، محصولات کشاورزی و گلخانه، تابش غیر جهت تابش نور به صورت مستقیم یا غیر مستقیم است که در ساخت این سوله نیز باید باید به جهت تابش نور دقت کافی را به عمل آوریم که بر این اساس موقعیت جغرافیایی برای طراحان ساخت سوله بسیار مهم و حیاتی است و باید مکانی در نظر گرفته شود که بهترین حالت نور برای محصولات کشاورزی و گیاهان را در اختیارشان قرار دهد. در کشورمان ایران جهت های جغرافیایی جنوب و جنوب شرقی بهترین حالت با توجه به طلوع و غروب خورشید، برای ساخت سوله است که با طلوع آفتاب از سمت جنوب و جنوب شرقی با تابیدن نور صبحگاهی به گیاهان، بیشترین و درست ترین رشد را محصولات گلخانه ای به خود می گیرند.

از طرفی دیگر گیاهانی هستند که برای رشد زیاد به نور کمتری نیاز دارند که در این حالت این دسته از گیاهان را در جهت مخالف گیاهان محتاج به نور قرار می دهند که بهترین کیفیت را در رشد خود داشته باشند.

با توجه به این اوضاع و اهمیت زیاد جهت ساخت سوله، باید کارفرمایانی بالای سر سازنده ها قرار گیرد که این نکات را مهم بشمارد.

تامین هوای مورد نیاز سوله برای حفاظت از محصولات گلخانه ای

تامین هوای سوله برای محصولات گلخانه ای یکی دیگر از نکات مهم در ساخت آن است که در هنگام ساخت باید به این نکته هم حتما توجه شود تا با کیفیت ترین سوله را برای کارگزار طراحی کنیم. این نکته به جهت حساسیت های گیاهان به هوا از اهمیت مهمی برخوردار است که این حساسیت ها به میزان و دریافت co2 خلاصه می شود. در سوله های گلخانه معمولا کنترل رطوبت و دما با استفاده از جریان هوای ساده به وجود آمده و کنترل می شود. دریافت CO2 به راحتی قابل انجام است و حساسیت های خاصی برای ساخت آن در نظر گرفته نشده ولی در این میان مورد بسیار حساس و مورد توجهی نیز باید در هر شرایطی مهیا شود تا جان گیاهان گلخانه ای به خطر نیفتد که این حساسیت مهم در جهت خروج گاز های سمی مانند؛ دی اکسید نیتروژن، اکسید کربن و اکسید نیتروژن است که توسط سیستم های گرمایشی موجود در گلخانه تولید می شود و برای گیاهان حکم قاتل را دارد.

برای راهنمایی و خروج این سم های مضر برای گیاهان به خصوص در فصول گرم سال، بایستی به تهویه هوای مناسب به عنوان سیستم های سرمایشی رو آوریم.

با توجه به نکات مندرج در رابطه با تهیه دمای مناسب برای رشد و زنده ماندن گیاهان، بهتر است این نکته را در ساخت سوله رعایت کرده و بهترین مکان و موقعیت را برای طراحی آن انتخاب کنیم.

توجه به منبع نوری در ساخت سوله

اگر تا به حال به گلخانه هی شهرتان رفته باشید شاید متوجه این نکته بسیار مشهود شده باشید که دسته ای از گیاهان در نور های مختلف رشد می کنند که با توجه به نوع آن نوری که می تابد باید در شرایط خاصی باشد که در ادامه به آن اشاره شده است:

  • گیاهان روز بلند Long Day Plantsاین گیاهان نیاز به ۱۰ الی ۱۴ ساعت نور در روز احتیاج دارند. از نمونه های این گیاهان می توان به گل اطلسی و میمون اشاره کرد که در سوله های گلخانه ای در حال رشد هستند.
  • گیاهان روز کوتاه Short Day Plants:این گیاهان به کمتر از ۱۲ ساعت نورگیری در روز نیاز دارند و این تایم کفایت می کند. گل داوودی از نمونه های این گیاهان می باشند.
  • گیاهان خنثی Neutral Day Plants: این گیاهان نیازی به نور زیاد ندارند و برای نگهداری در خانه بهترین گزینه هستند. می توان به تامین نور مورد نیاز این دسته از گل ها، از نور مصنوعی استفاده کرد. گل بگونیا و حنا از این دسته گل ها می باشند.

با توجه به نیازمندی های گیاهان که در گلخانه رشد می کنند و دسته ای از موارد بالا هستند، مدت تابش نور بسیار مهم است که در ساخت سوله باید این نکته را نیز مورد توجه قرار گرفته است.

سوله های گلخانه ای تونلی چه مشخصات فنی دارند؟

ابعاد پیشنهادی برای یک سوله گلخانه ای تونلی، بستگی به متراژ زمین دارد. اما نکته قابل توجه این است که عرض هر دهانه تونل 8 متر است. به همین دلیل باید ابعاد زمین را طوری تنظیم کرد که ضریبی از 8 باشد.  برای مثال یک سوله گلخانه ای تونلی با داشتن حداقل 6 تونل با پهنای 8 متر، باید تقریبا 4300 متر مربع مساحت داشته باشد.

 

درباره “سوله سبک گلخانه” بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استعلام قیمت پیام بدین