همه چیز درباره سوله سبک آماده

امروزه استفاده از سوله برای کارگاه ها یا انبارها یا سالن های ورزشی یک مشکل به حساب می آید چون بیشتر افراد نمی دانند که چه نوع سوله ای را میتوان برای چه نوع از کاری استفاده کرد.

امروز ما میخواهیم نوعی از سوله، به نام سوله های سبک آماده را برای شما شرح داده و کاربردهای آنها را بیان کنیم.

سوله سبک چیست؟

سوله های سبک سوله‌هایی هستند که با وجود قدرت و استحکام بالا، در آنها کمترین میزان فولاد مصرف شود. کاربرد اصلی سوله های سبک در مکان هایی است که نیازمند دهانه ی بزرگ می باشد. نوع دیگر و مشابهی وجود دارد که سوله های فوق سبک و یا لوله ای نامیده می شود و نباید این دو را اشتباه گرفت زیرا دارای تفاوت های زیادی هستند.

سوله های آماده و سبک

مزیت های سوله های سبک

سوله های سبک را نباید به این علت که سبک اند نا کار امد و ضعیف دانست بلکه این نوع سوله ها دارای مزیت هایی همچون :

  • نصب فوری: سوله ابتدا در کارگاه شرکت ساخته می‌شود و سپس در محل پروژه نصب می‌شود.
  • مقاومت بالا: سوله سبک آماده با محاسبات دقیقی طراحی می‌شود که در شرایط سخت آب و هوایی مانند برف سنگین و طوفان‌ها و همچنین زلزله پایداری خود را حفظ کند.
  • این سوله ها به دلیل استحکام بی نظیر خود و زمان نصب کوتاه گزینه ای بسیار مناسب هستند.
سوله سبک برای انبار کارخانه

نحوه قیمت گذاری سوله های سبک آماده

این سوله ها را بر اساس چهار ویژگی قیمت گذاری و مهندسی می‌کنند که شامل موارد زیر می‌شوند.

  • طول سوله: فاصله مناسب برای ستون های این نوع سوله  بین ۶ تا ۹ متر است. همچنین بهتر است که طول سوله کمتر از ۹۰ متر باشد در غیر اینصورت تغییرات دما سبب کاهش استحکام سوله خواهد شد.
  • عرض سوله: عرض این سوله ها به طور میانگین ۲۰ تا ۳۵ متر می باشد. میزان آهنی که برای دهانه مصرف می شود بستگی به استفاده از جرثقیل دارد.
  • ارتفاع سوله: ارتفاع یکی از معیار های تاثیر گذار در براورد قیمت نهایی می‌باشد که قبل از ساخت سوله باید به آن به توجه داشته باشید. ارتفاع سول هرایج در ایران بین ۶ تا ۱۲ متر می‌باشد ولی قبل از انتخاب ارتفاع آن حتما با مشاوران یا کسانی که در این حیطه نخصص دارند؛ متناسب با کاری که شما برای ان میخواهید سوله احداث کنید به مشورت بپردازید.
  • شیب سوله: سقف سوله های سبک را به صورت شیب دار میسازند تا از انباشت برف و باران بر روی آن جلوگیری کنند. شیب این نوع سوله ها بستگی به عرض و یا مقدار دهانه سوله شما دارد که چیزی حدود 10 تا30 درصد روی زاویه شیب سوله تاثیر می گذارد. استفاده مناسب از شیب می تواند سوله را از وزش بادهای شدید و یا حوادث طبیعی دیگر مصون سازد و در مقاومت ان تاثیر گذار باشد.
سوله بارش برف

ساخت سوله سبک آماده:

سوله های سبک همانطور که گفتیم نه تنها ضعیف نیستند بلکه قدرت بالایی دارند. یکی از این موارد استفاده از لوله‌هایی مقاوم برای احداث این سوله ها است که می تواند آن ها را از زلزله ها و باد های شدید در امان نگه دارد.

برای نصب این سوله ها از پیچ و مهره و در بعضی مواقع لازم از جوشکاری استفاده می شود.

هزینه ساخت سوله متناسب با ابعاد سوله و محل نصب آن مشخص می‌شود. برای تعیین ابعاد نیز باید مشخص شود که سوله را برای چه کاربردی می‌خواهید.

سوله های سبک آماده در صورتی که دهانه‌ای کمتر از ۷۰ متر داشته باشند، نیازی به ستون وسط ندارند و حداکثر اندازه برای دهانه سوله ۹۰ متر می باشد.

سوله سبک به دلیل مصرف آهن کمتر در مقایسه با سازه های مشابه خود حدود ۵۰ درصد در سازه و ۳۰ درصد در اجرای فونداسیون مقرون به صرفه می‌باشد.

سوله به عنوان اسکلت ساختمان کار می شود و دیواره‌های آن را می‌توانید با بلوک یا آجر یا ساندویچ‌پنل کار کنید. همچنین برای سقف ساختمان امکان استفاده از ورق‌های سبک و مقاوم وجود دارد.

سوله سبک ارزان

قیمت ساخت سوله های سبک آماده:

قیمت گذاری سوله های سبک بر اساس متر مربع انجام می شود و این قیمت به طور لحظه ای و متغییر است زیرا مواردی همچون نوع ساخت سوله، رنگ، جنس آن و….. در قیمت گذاری تاثیر گذارند و حتما باید کارشناس، محیط احداث سوله را ببیند و براساس نیاز شما از سوله سازی نسبت به زمینی که در ان احداث می شود بر اورد قیمت کند.

انواع سوله خرپایی

سوله خرپایی از دسته سازه های پیوسته ای در صنایع است که با سقف شیبدار فلزی و همانند سوله سبک با وزن کم طراحی و ساخته می شود. این سازه های صنعتی به دلیل برآورد با قیمت پایین و صرفه جویی در زمان ساخت، بسیار مورد پسند و رضایت عموم قرار گرفته است.

سوله ها به دلیل کاربری بسیار بالا بیشتر مورد طراحی و ساخت قرار گرفته اند که هر روزه با طراحی جدید ترین و مدرن ترین این سازه ها سعی در بهینه سازی هزینه و زمان است. سوله های خرپایی نیز از این دسته سوله های به صرفه است که در مدل های بیان شده در جدول زیر قابل اجرا است:

سوله خرپا

با قوس‌های موازی

Parallel Chord Truss

سوله خرپا 

تک تیرک یا شاه‌تیر

King Post Truss

سوله خرپا 

هاو 

Howe Truss

سوله خرپا 

چتری

Fan Truss

سوله خرپا 

سقف نور شمالی

North Light Roof Truss

سوله خرپا 

پرات

Pratt Truss

سوله خرپا 

دستک‌دار یا عصایی

Queen Post Truss

انواع-سوله-خرپایی

سوله خرپا با قوس های موازی

از انواع سوله های خرپا می توان به سوله هایی با قوس های موازی اشاره کرد که بیشتر در پروژه هایی کوچک و عدم نیاز به مقاومت و استحکام بالا اجرا می شوند. در این سازه ها سقف سوله صنعتی بسیار محکم و قوی نبوده و با هزینه های بسیار کم برآورد می شود.

این سازه های فلزی قوسی و شیبدار با دهانه های کوچک طراحی و اجرا می شود که مناسب برای  صنایع انباری نبوده و در متراژ های کم قابل اجرا است.

سوله خرپا تک تیر

این دسته از سوله های خرپا نیز از ورق های فلزی با سقف شیبدار ساخته می شوند که بیشتر در صنعت ساختمان سازی مورد اجرا قرار می گیرد. همچنین این سوله خرپا تک تیر در متراژ های کوچک و بزرگ به شکل بدون ستون اجرا می شود که با برآورد هزینه نسبتا کم همراه است.

سوله خرپا چتری

سوله خرپا چتری بر خلاف سایر مدل های سوله های خرپا، حالت تقارنی داشته و از فولاد بسیار مقاوم تهیه و ساخته می شود. حالت تقارنی در این سوله ها با ایجاد قوس ها و انحراف ها سبب محکم تر شدن اتصالات شده و قوس های بسیار کوچک در زیر بندی آن اجرا می شود.

سوله خرپا دستکدار یا عصایی

سوله های عصایی از مقاوم ترین مدل سوله های خرپایی است که بدون ستون میانی در متراژ های بسیار بزرگ صنعتی اجرا می شود. این سوله های دستک دار به طور معمول به صورت پیش ساخته در کارگاه ها و کارخانه ها اجرا شده و در محل مورد نظر توسط متخصصین این زمینه نصب می شود.

سوله های خرپایی بسیار مناسب برای ساخت سازه های صنعتی با بودجه پایین و کم است که بسیار به صرفه و بهینه تر حاصل می شود. این دسته از سازه های پیوسته ای برای مناطق عملیاتی نیرو ها و مستقر در مدت زمان کم نیز بسیار مناسب بوده و به صورت باکس های قابل حمل اجرا می شوند.

انواع-سوله-های-سبک

انواع سوله سبک

سوله های سبک از دسته سوله های بسیار کاربردی در صنایع کشور است که با توجه به نوع کاربری در مدل های متنوع با برآورد هزینه هایی نسبتا مشابه برآورد می شود. سوله سبک خرپایی بیشتر با نام سوله های ارزان شناخته می شود که با به کارگیری اصولی و استاندارد متریال فلزی و فولادی ساخته و احداث می شود.

در بیشتر سوله های سبک از متریال پروفیل برای کم وزن تر بودن سازه استفاده می شود که با سقف شیبدار از جنس ورق های فلزی طراحی می شود. این سازه ها با وجود وزن و کاربردی کم مصالح بسیار مستحکم و مقاوم بوده و در انواع مختلف از جمله مدل های ذکر شده در زیر احداث می شود.

سوله قوسی

 

شناخته شده با نام سوله های قوسی (UBM)  

تشکیل شده از ورق‌ها گالوانیزه

اجرا به کل منحنی و به هم دوخته

سوله با ستون مشترک

 

دارای  اسکلت فلزی بر پایه ستون‌های متعدد

اتصال صفحه ستون به فونداسیون به دلیل پیشگیری از ایجاد لرززش

سهولت در نصب و اجرای سقف شیب‌دار

 

سوله تک شیب

دارای  اتصالات فلنجی به پیچ و مهره ها

اتصال  از یک طرف به دیوار اصلی و دارای دیوار مشترک طولی با سوله مادر

تقسیم در جهت طولی به ۲ بخش

 

سوله چند دهانه با ستون

طراحی بر اساس کاربری متفاوت

دارای دهانه با ابعاد های متفاوت در هر نوع سوله

قابل اجرا در سوله قوسی، سوله چند ضلعی، سوله دو دهانه هشتی شکل، سوله یک دهانه 88، سوله چندین دهانه 888  

 

سوله با ستون‌ها وسط مشترک

 

اتصال توسط صفحه ستون به فونداسیون

سهولت در اجرای سقف شیب‌دار

اتصال ستون‌ها با اتصالات فلنجی به رفتر ها یا فریم

برآورد با هزینه کم

سوله تک شیب با ستون وسط

 

ایجاد محیطی بدون ستون میانی

دارای سقف شیبدار 

دارای طول بلند و دهانه بزرگ

دارای تعداد زیادی از قاب‌های شیب‌دار متصل‌ به‌ هم 

سوله تک شیب متصل به ساختمان

دارای ساختار سازه مثلثی شکل

استفاده از سقف های شیبدار برای جلوگیری از تجمع آب باران

حفاظت در برابر خطرات محیطی

تهویه طبیعی زیر لایه سقف بالایی

دارای سقف های مسطح برای جلوگیری از نشتی

 انواع-سوله-سبک-قوسی

 انواع سوله سبک قوسی

سوله سبک قوسی طبق گفته های بالا از دسته سوله های سبک است که از مزیت های بسیار فراوانی در صنایع برخوردار است. در ساخت این دسته از سوله ها از پروفیل های سبک وزن استفاده می شود که در نتیجه برآورد هزینه کم را به دلیل بهره گیری استاندارد از مصالح به همراه دارد.

 سوله های سبک UBM

شرکت آمریکایی MIC، در حدود 20 سال پیش، نسل متفاوتی از سوله های سبک را با سیستمی به نام UBM طراحی کرده که به دلیل قابلیت های ویژه ای از قبیل مقاومت بالا، اجرای سریع و مقرون به صرفه بودن، روز به روز با استقبال بیشتری مواجه شده است.

محبوبیت و تنوع این سیستم در ساخت انواع سوله ها با کاربردهای مختلف تجاری، صنعتی، کشاورزی، ورزشی و انبار به قدری بوده که هم اکنون تمامی کشورهای پیشرفته و بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان از این سیستم در احداث سوله های خود بهره می گیرند.

سیستم UBM برای ساخت و اجرای سوله های بدون اسکلت طراحی شده و با استفاده از آن می توان با سرعتی بالا و طراحی ساده، سوله هایی ارزان قیمت و در عین حال مقاوم به دست آورد. سوله های UBM بدون استفاده از هیچ گونه ستون، خرپا، جوشکاری و حتی چسب یا بتونه کاری ساخته می شوند.

سوله سبک بسیار بزرگ

در اخر از مهم ترین ویژگی های این نوع سوله ها را می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. برخورداری از استاندارد بین المللی
  2. سرعت فوق العاده در طراحی و اجرای سوله
  3. مقرون به صرفه از لحاظ اقتصادی
  4. انعطاف پذیری در طراحی سوله (با طول دلخواه و قابل تغییر در آینده، عرض 10 تا 20 متر و ارتفاع 5 تا 12 متر)
  5. سازگاری با محیط زیست به دلیل استفاده از ورق های گالوانیزه
  6. مقاومت بالای سوله (در برابر توفان های تا 250 کیلومتر بر ساعت، زلزله 7 ریشتر)

همچنین شما میتوانید این سوله هارا در صورت عدم نیاز به فروش برسانید و ما جوابگوی تمامی سوال های شما در زمینه ساخت و خرید سوله هستیم.

سوالات متداول

  1.     آیا سوله های تیرورقی از لحاظ مقاومت بهتر هستند  یا سوله های سبک؟

سوله های سبک به دلیل ساخت استاندارد از استحکام و مقاومت بسیار بالایی نسبت به سوله تیرورقی برخوردار است.

  1.     هزینه برآورد در سوله های سبک کمتر از سوله های قوسی است؟

سوله های قوسی نیز از دسته سوله های سبک هستند که در حدود تقریبی با قیمت ها یکسان حاصل می شوند.

  1.     آیا انواع سوله های سبک با توجه به کدام عوامل مشخص می شود؟

نوع سوله سبک در حین اجرا با توجه به نوع کاربری و بودجه با تاید معمار و طراح سوله تعیین می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استعلام قیمت پیام بدین
Scroll to Top