چالش های ساخت کلین روم با ساندویچ پانل چیست؟

چالش های ساخت کلین روم با ساندویچ پانل چیست؟

کلین روم ها، فضاهای تخصصی طراحی شده برای حفظ یک محیط کنترل شده، به حداقل رساندن حضور ذرات معلق در هوا، گرد و غبار و سایر آلاینده ها هستند.

آنها در صنایع مختلف، از جمله داروسازی، بیوتکنولوژی، مراقبت های بهداشتی، و تولید الکترونیک، که در آن حفظ یک محیط کنترل شده حیاتی است، استفاده می شود. یکی از مواد رایج مورد استفاده در ساختمان اتاق های تمیز، ساندویچ پانل است.

ساندویچ پانل ها از دو لایه بیرونی و یک هسته داخلی تشکیل شده اند که معمولاً از مواد عایق مانند فوم یا لانه زنبوری ساخته می شوند. آنها مزایای زیادی از جمله عایق حرارتی، پشتیبانی ساختاری و سهولت نصب را ارائه می دهند.

هم چنین برای اطلاعات بیشتر در مورد سوله ها می توانید مطلب ساندویچ پانل سقفی چیست؟ را مطالعه فرمائید تا به همراه بیستون سازه توانسته باشیم اطلاعات کاملی را در اختیار شما گذاشته و به تمامی سوالات شما بهترین و کامل ترین پاسخ را داده باشیم.

چالش های ساخت کلین روم با ساندویچ پانل چیست؟

چالش های ساخت کلین روم با ساندویچ پانل چیست؟

با این حال، ساخت کلین روم با پانل های ساندویچ چالش های منحصر به فردی را ارائه می دهد که باید برای اطمینان از تمیزی و ایمنی اتاق مورد توجه قرار گیرد که در ادامه به همراه بیستون سازه به بررسی تمامی چالش های ساخت کلین روم با ساندویچ پنل می پردازیم.

انتخاب ساندویچ پانل مناسب

اولین چالش در ساخت کلین روم با ساندویچ پانل، انتخاب نوع پنل مناسب است. ساندویچ پانل ها در مواد، اندازه ها و ضخامت های مختلف تولید می شوند و انتخاب مناسب به نیازهای خاص کلین روم بستگی دارد.

به عنوان مثال، پانل های ساخته شده از پلی استایرن منبسط شده (EPS) یا فوم پلی اورتان (PU) ممکن است برای یک کلین روم با نیاز به تمیزی پایین، مانند یک انبار، مناسب باشند.

با این حال، برای اتاق‌های تمیز با الزامات تمیزی بالا، مانند آن‌هایی که در تولید نیمه‌رساناها استفاده می‌شوند، پانل‌های ساخته شده از پلی ایزوسیانورات (PIR) یا پشم معدنی ممکن است مناسب‌تر باشند.

ایجاد آب بندی مناسب

کلین روم باید کاملاً آب بندی شود تا از ورود آلاینده ها جلوگیری شود. آب بندی مناسب شامل آب بندی لبه های ساندویچ پانل، آب بندی اطراف نفوذها، مانند پریزهای برق، و آب بندی هر گونه شکاف یا درز می باشد.

اگر آب بندی به درستی انجام نشود، آلودگی ها می توانند وارد کلین روم شوند و تمیزی آن را به خطر بیندازند و به طور بالقوه بر کیفیت محصول تأثیر بگذارند.

مهم است که از درزگیرهایی استفاده کنید که با مواد ساندویچ پانل و الزامات خاص کلین روم سازگار باشد.

ایجاد و حفظ فشار مثبت

اتاق های تمیز با فشار مثبت نگهداری می شوند، به این معنی که هوا از کلین روم به بیرون جریان می یابد. این به جلوگیری از ورود آلاینده ها کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که هر گونه آلودگی ایجاد شده در کلین روم به بیرون تخلیه می شود.

برای حفظ فشار مثبت در کلین روم ، ساندویچ پانل ها باید به درستی نصب شوند. هر شکاف یا منفذی در پانل ها می تواند باعث خروج هوا شود و محیط کنترل شده کلین روم را به خطر بیندازد.

هم چنین برای اطلاعات بیشتر در مورد سوله ها می توانید مطلب چه عواملی در قیمت و هزینه سوله موثر است؟ را مطالعه فرمائید تا به همراه بیستون سازه توانسته باشیم اطلاعات کاملی را در اختیار شما گذاشته و به تمامی سوالات شما بهترین و کامل ترین پاسخ را داده باشیم.

کنترل دما و رطوبت

کنترل دما و رطوبت در محیط های کلین روم بسیار مهم است. خواص عایق ساندویچ پانل می تواند به حفظ دمای پایدار در کلین روم کمک کند، اما سیستم های HVAC مناسب باید نصب شوند تا اطمینان حاصل شود که دما و رطوبت در محدوده مورد نیاز است.

علاوه بر این، مواد عایق مورد استفاده در پانل ساندویچ نباید هیچ گونه ترکیبات آلی فرار (VOCs) را آزاد کند که می تواند تمیزی اتاق را به خطر بیندازد.

نظارت و نگهداری

اجتناب از آلودگی در حین نصب

ساندویچ پانل ها باید در محیط تمیز نصب شوند تا از آلودگی جلوگیری شود. این بدان معناست که تیم نصب باید لباس مناسب شامل روپوش، دستکش و توری مو بپوشد و از پروتکل های کلین روم مناسب پیروی کند.

علاوه بر این، تمام ابزارها و تجهیزات مورد استفاده در هنگام نصب باید به درستی تمیز و ضد عفونی شوند تا از ورود آلاینده ها جلوگیری شود.

نورپردازی مناسب

نورپردازی مناسب در اتاق‌های تمیز بسیار مهم است، زیرا به کارگران این امکان را می‌دهد تا به وضوح ببینند و اطمینان حاصل شود که هر گونه آلودگی قابل مشاهده است.

ساندویچ پانل ها را می توان با سیستم های روشنایی یکپارچه ای طراحی کرد که نیازهای روشنایی خاص کلین روم را برآورده می کند.

روشنایی مناسب همچنین به جلوگیری از حوادث کمک می کند و تضمین می کند که کارگران می توانند وظایف را ایمن و کارآمد انجام دهند.

هم چنین برای اطلاعات بیشتر در مورد سوله ها می توانید مطلب ساخت کلین روم با ساندویچ پانل چگونه است؟  را مطالعه فرمائید تا به همراه بیستون سازه توانسته باشیم اطلاعات کاملی را در اختیار شما گذاشته و به تمامی سوالات شما بهترین و کامل ترین پاسخ را داده باشیم.

نظارت و نگهداری

هنگامی که کلین روم ساخته شد، نظارت و نگهداری منظم آن برای اطمینان از اینکه همچنان نیازمندی های نظافت را برآورده می کند، مهم است.

این شامل نظارت بر تفاوت دما، رطوبت و فشار و همچنین بازرسی منظم ساندویچ پانل ها برای آسیب یا سایش است. هر گونه آسیب یا فرسودگی باید فوراً برای جلوگیری از آسیب برطرف شود.

انواع-ساندویچ-پانل-سقفی

انواع ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل (Sandwich panel) یا پانل های ساندویچی پوششی برای دیواره یا سقف سوله های صنعتی هستند که از ترکیباتی سبک با دو لایه محدود ورق  طراحی و تولید می شوند. در میان هر ورق از این پنل ها عایق مقلومی قرار دارد که همانند یک ساندویچ همبرگر نرم و انعطاف پذیر بوده و از  هر طرف پوشانده شده است.

ساخت سوله با روش های سنتی به دلیل هزینه های  بسیار بالا و ساخت در مدت زمان زیاد به صرفه نبوده و به این دلیل از روش ها و متد های جدید برای ساخت این سازه های پیوسته ای استفاده می شود. ساخت سوله با ساندویچ پانل در سال های اخیر از پرکاربردترین روش های ساخت و ساز صنعتی شده است که در هزینه های ساخت و ساز درصد زیادی از مصارف مصالح سنتی را کاهش می دهد.

اجرای پوشش سوله با ساندویچ پانل با بهره مندی از مهندسین ، مشاوران ،طراحان و پشتوانه نیروهای فنی و متخصصی است که با استاندارد های ملی و بین المللی ساخته می شود. زمین احداث سوله نیز بسیار مساله ای مهم بوده و نوع طراحی و ساخت سوله ای بهینه را حاصل می کند.

ساندویچ پنل ها به عنوان پانل سقف، نما و اتاق های سوله مورد استفاده قرار می گیرند که به دلیل سهولت در نصب و داشتن تنوع در جنس فوم و ورق در مدت زمان بسیار کمی احداث و ساخته می شوند. این نوع و جنس  پانل ها با توجه به نوع کاربردی سوله توسط مهندسین و متخصصین این زمینه تعین و تهیه می شوند.  

این سازه ها به عنوان بهترین نوع سوله به صورت پیش ساخته، آماده و دست دوم نیز به فروش می رسند که  از دو بخش مهم ورق و فوم عایق تشکیل می شوند. در حالت کلی انواع بسیار گسترده ای از ساندویچ پانل ها با طرح های متفاوت از جمله طرح چوب، کامپوزیت و کلین روم هستند که استفاده از آنها علاوه بر افزایش زیبایی ظاهر، باعث می شود وزن کلی سازه به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند و در انواع مدل های پوششی زیر در بازار عرضه می شود.

از این پانل های مصالحی ساختمانی که بسیار مقاوم بوده و در میان لایه آن فوم تزریق شده است، جهت پوشش سقف سوله به کار می رود. این پوشش از استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده و در برابر نفوذ آب باران، برف و هر گونه حوادث طبیعی مقاومت زیادی را نشان می دهد که در انواع  مدل های ذکر شده در زیر تولید و به فروش می رسند:

ساندویچ پانل های شادولاین

پانل های شادولاین از پنل های کاربردی در سقف سوله های صنعتی است که موج هایی به شکل ذوزنقه برای جلوگیری از تجمع آب داشته و در رنگ های مختلف تولید می شود. از این ساندویچ پنل ها در سقف های شیروانی نیز استفاده شده و با هزینه بهینه تری حاصل می شوند.

ساندویچ پانل های طرح آردواز

ساندویچ پنل های طرح آردواز از جنس  فلز بوده و بیشتر برای سقف سازه های صنعتی، ساختمان ها و در ساخت سوله با قوطی مخصوصا در شرایط آب و هوایی مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند. این پنل ها با عرض مفید 89 سانتی متر و ضخامتی بین 30 الی 70 میلی متر دارند و نسبت به ابعاد درخواست شده برش داده می شوند.

انواع-ساندویچ-پانل-دیواری

انواع ساندویچ پانل دیواری

با توجه به اهمیت بالای ساخت سوله تیرورقی در صنعت کشور، هر روزه متد ها روش های جدیدی با مطالح مقاوم و سبک ارائه می شود که احداث این سازه ها ا بسیار آسان تر کرده است. زیر سازی در ساخت سوله از مهم ترین و اساسی ترین کار ها است که هدف اصلی از این کار افزایش استقامت ساختمان و بهبود عملکرد سازه در حفظ امنیت فضای درون خواهد بو.د.

ساندویچ پانل‌ها در ساخت و پارتیشن برای سوله‌ و سازه ها در دو نوع پنل دیواری و پنل سقفی در جهت پوشش سقف و دیوار سوله ها تولید می‌شوند که پنل های سقفی با فوم پشم سنگ که از سنگ بازالت و الیاف معدنی تهیه می شود، تشکیل می شوند.

این پوشش برای دیواره ها بسیار سبک و مقاوم در برابر حریق و آتش و سوزی بوده و از پلی اورتان که متشکل از مواد پلی یول و ایزوسیانورات است تهیه و ساخته می شود که از مزایای دیگر ساخت سوله با ساندویچ پنل ها می توان به موارد بیان شده در زیر اشاره کرد:

  1. اجرای انواع سوله ها به علت انعطاف پذیری قطعات پانل
  2. نظافت و شستشوی اسان ساندویچ پانل
  3. عایق پذیری بالای پانل ها
  4. مقاومت بالا در برابر عوامل طبیعی (طوفان ،زلزله و…)
  5. سبک بودن سازه  در مقایسه با دیگر مصالح
  6. سهولت در نصب سازه و جابه جایی اسان و اجرای ساندویچ پانل در ارتفاع
  7. بالا بودن عمر مفید سازه و سوله
  8. مقاوم در برابر آتش سوزی و تحریق بعلت وجود قشرهای بتونی طرفین پانل
  9. عدم نیاز به کنده کاری و تخریب تاسیسات دیوارها و سقف
  10. صرفه جویی در هزینه به دلیل وزن اندک قطعات سقف و دیوار ساندویچ پانل
  11. عدم نفوذ نسبی آلودگی صوتی ،رطوبت ،حرارت
  12. آزادی عمل در اجرای انواع سوله‌ها به دلیل انعطاف پذیر بودن پانل ساندویچ
  13. مقاومت زیاد ساندویچ پانل در برابر لرزه ها و نیروهای برشی
  14. استفاده از دیوار و سقف ساندویچ پانل در ساختمان سازی
  15. جلوگیری از تبادل حرارت و یا برودت هوا و در نتیجه مصرف انرژی کمتر

هزینه ساخت سوله با ساندویچ پانل

عوامل زیادی در ساخت سوله سبک با ساندویچ پانل ها وجود دارد که هدف اصلی از این کار به صرفه بودن هزینه ها و کارایی با دوام در این سازه های صنعتی است. عوامل زیادی در هزینه ساخت سوله با ساندویچ ها وجود دارد که در مطالب زیر برای شما شرح داده ایم.

  • متراژ سوله
  • وزن زیرسازی اسکلت سوله
  • موقعیت مکانی سوله
  • نوع طراحی سوله
  • پانل های به کاربرده شده در ساخت
  • حقوق و دستمزد کارگران

با در نظر گرفتن این عوامل، هزینه ساخت سوله سبک قوسی فقط به پانل ها ختم نشده و این عوامل نیز باید در نظر گرفته شوند که فرمول زیر نیز کاربردی در این زمینه برای شما خواهد بود.

عرض ( متر) + طول ( متر) + جمع قیمت نوع ورق مورد نیاز به صورت به روز (گالوانیزه رنگی/ ساده) + ضخامت ورق + مقدار پشم شیشه + تعداد کارتن پلاست (4/5/6) + قیمت نهایی توری مرغی مورد نیاز ( استیل/ ساده) = قیمت کل (تومان)

هزینه-ساخت-سوله-با-ساندویچ-پانل

کلام آخر

ساخت کلین روم با پانل های ساندویچ چالش های منحصر به فردی را ارائه می دهد که باید برای اطمینان از تمیزی و ایمنی اتاق مورد توجه قرار گیرد.

انتخاب نوع پانل مناسب، آب بندی مناسب، حفظ فشار مثبت، کنترل دما و رطوبت، جلوگیری از آلودگی در حین نصب، نورپردازی مناسب و نظارت و نگهداری برای ساختن یک کلین روم موفق حیاتی است.

کار با پیمانکاران مجرب کلین روم که این چالش ها را درک می کنند و تخصص لازم برای رسیدگی به آنها را دارند برای اطمینان از موفقیت پروژه ضروری است.

با برنامه ریزی، اجرا و نگهداری مناسب، کلین روم ساخته شده با پانل های ساندویچ می تواند محیطی کنترل شده را فراهم کند که بالاترین استانداردهای پاکیزگی را رعایت کرده و کیفیت و ایمنی محصول را تضمین کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استعلام قیمت پیام بدین